Laatikon kätköistä
Jättiläisestä Joulupukkiin
Lukiessani ihmettelen omaa mielikuvitustani, kun sadun jättiläinen rymistelee kylien läpi ja popsii poskeensa kyläläisiä. Satu päättyy tietenkin onnellisesti kyläläisten kannalta, ja ilkeä jättiläinen heitetään mereen. Tai kun Joulupukin matkaan lähtö jouluaattona viivästyy, kun pedot ovat raadelleet kaikki lähitienoon porot. Onneksi näppärä tonttu sattuu katsomaan pirtin ikkunasta ja näkee komean ja suuren poron pihalla. Joulupukki pääsee kuin pääseekin vihdoin matkaan. Huh, huh.
Harmitus on suuri
Aiheiden joukossa on myös henkilökohtaisempia lähestymistapoja sen ajan koululaisen elämään. Asia, joka harmittaa minua - otsikko näyttää poikineen pohdiskelua väärän harrastuksen valinnasta. Kirjoitelma alkaa näin: ”Sain valita kumpaan tahtoisin mennä, kaunoluistelukouluun vai partioon”. No, lopputulema on kaunoluistelukoulu. Sehän on väärä valinta, sillä ”siellä opetetaan aina samaa ja kestäisi kuitenkin kauan, ennen kuin pääsen mestariksi. Se asia minua harmittaa”. Jaa-a, eipä minusta tullut mestaria kaunoluistelussa, vaikka harrastus jatkui vielä jonkin aikaa. Taannoin puolestaan harmittelin, kun hissuttelin ilman luistimia lapsenlapsen viilettäessä jäällä vauhdin hurmassa. Mielessäni mietin, että josko vielä kokeilisin...”Minussa on ikävä luonteenpiirre se, että kun kirjoitan, luen tai lasken, minä ajattelen muita maailman asioita. Kun luen historiaa tai jotakin muuta kirjaa, on ajatukseni esimerkiksi, että osaankohan minä vastata laskukokeiden kysymyksiin.
Kerran kun laskin kotilaskuja, ja ajattelin luistelemista, menivät laskut päin mäntyä. Sen huomasin vasta, kun koulussa tarkastettiin laskuja. Oli yhteenlasku virheitä ja vähennyslasku virheitä ja vaikka mitä. Ihmettelin alussa miten minulla oli laskut ihan hullusti lasketut. Sitten huomasin, että minussa on ikävä luonteenpiirre. Yritän olla ajattelematta muista asioita, kun teen läksyjäni”.
Mitäpä tuohon hellyttävän rehelliseen tunnustukseen on lisättävää. Ehkä ikävä luonteenpiirre on hioutunut vähän eri muotoon vuosien varrella.
Toveruutta ei saa rikkoa
Aihe Toveruus koulussa puolestaan on otsikkona hieman vanhahtava nykyajan kieleen mukautuvaksi. Mutta se ei tietenkään vähennä aiheen tärkeyttä ja vakavuutta. Mitä mieltä oli Pirjo, viidesluokkalainen?
Yksinkertainen ja suoraviivainen ajatus kavereiden tärkeydestä ja merkityksestä lapsen elämässä.
Voisinpa nyt heilauttaa satujen haltiattaren taikasauvaa ja taikoa yksinäisille ystävän ja kaverin.
Lupaus
Mieltä lämmittää, kun ymmärrän, että ainevihkossa kirjoitelmat ovat kuin kirjeitä menneen ajan lapselta minulle nykyhetkeen. Niissä on lyhyitä välähdyksiä ja kurkistuksia silloiseen ajankuvaan ja sen ajan koululaisen ajatusmaailmaan.
Kunpa vain me aikuiset muistaisimme pysähtyä kuulemaan tämän ajan koululaista ja nuorta kysymällä tässä ja nyt: ”Miten sulla menee?” tai "Mitä sulle kuuluu?” Nämä pari kolme sanaa saattavat olla kullanarvoisia nuoren arjessa.
Tässä ja nyt päätän, että vihko jää esille. Muistutukseksi ja lupaukseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti
Arvostan palautettasi. Lämmin kiitos sinulle.